Schade aan, vertraagde of kwijtgeraakte bagage? Lees hier wat je moet doen

Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd: wat moet ik doen?

Vertraagde, beschadigde of kwijt geraakte bagage is voor reizigers een grote bron van irritatie. Het kost tijd, je hebt je favoriete spullen niet bij de hand en in sommige gevallen ben je je tas of koffer voorgoed kwijt. Wat moet je in zo’n geval doen? Wie is er verantwoordelijk voor de schade? En hoe claim je eventuele kosten voor vertraagde of verloren spullen?

Wie is er verantwoordelijk als je bagage kwijt, vertraagd of beschadigd is?

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk wanneer de bagage die je incheckt beschadigd, kwijt of vertraagd is. Als reiziger ben je alleen verantwoordelijk als je je bezittingen niet goed inpakt of je koffer of tas vooraf al beschadigd was. Bagage die nog niet ingecheckt is, valt buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Ook leuk om te lezen: Een fiets in het vliegtuig meenemen. Hoe doe je dat?

Wacht niet te lang

Vertraagde, beschadigde of kwijtgeraakte bagage moet je altijd melden. Hier zit een tijdslimiet op, dus wacht niet te lang. In internationale regels is vastgelegd dat een reiziger altijd binnen 7 dagen na de reis een claim moet indienen als bagage beschadigd is. Voor vertraagde of verloren bagage geldt een tijdslimiet van 21 dagen. Doe je dit later, dan kun je geen aanspraak meer maken op een vergoeding.

Wat moet je doen bij vertraagde en/of kwijtgeraakte bagage?

  • Maak meteen een melding bij de servicebalie op het vliegveld. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit in. Zorg dat je een kopie en ontvangstbewijs hiervan bewaart.
  • Dien een claim in bij je luchtvaartmaatschappij. Als je het PIR formulier hebt ingevuld, krijg je hiervan een bewijs. Met dit bewijs kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit moet binnen drie weken. Bij deze claim voeg je ook je boardingpas en bagagesticker toe, het is dus belangrijk om deze goed te bewaren!
  • Bewaar de bonnetjes. Zorg dat je van alle spullen die je in de tussentijd aanschaft de bonnetjes bewaart. Dus bijvoorbeeld van toiletartikelen of kleding die je nodig hebt terwijl je wacht op je bagage. Deze kosten kun je later declareren.

Wat moet je doen als je bagage na drie dagen nog steeds spoorloos is?

  • Vul een BIF-formulier (Bagage Inventory Form) in. Hierop vul je in wat er precies in je koffer of tas zat en wat de waarde ongeveer is. Eventueel stuur je een foto mee van je koffer.
  • Is je bagage na 21 dagen nog steeds spoorloos? Dan kun je deze als verloren beschouwen. Je hebt dan recht op een vergoeding van maximaal 1300 euro.

Wat moet je doen als je bagage beschadigd is?

  • Maak een melding bij de servicebalie op het vliegveld. Vul ook hier een PIR-formulier in, waarop je aangeeft wat er precies beschadigd is.
  • Maak foto’s van de beschadiging. Neem foto’s van de beschadigde koffer. Het is handig als je foto’s kan laten zien van de tas die nog niet beschadigd was voor de reis.
  • Dien binnen zeven dagen een claim in. Met het bewijs van het PIR-formulier kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Je kunt er ook voor kiezen om dit via je reisverzekering te laten lopen. Je verzekering verhaalt de schade dan op de luchtvaartmaatschappij en heeft hiervoor ook een bewijs van een ingevuld PIR-formulier nodig.
Donny, senior medewerker Service Team - Allianz Global Assistance

Donny

Donny is senior medewerker bij het Service Team van Allianz Global Assistance. Klantgerichtheid komt bij haar altijd op nummer 1. Als zij niet aan het werk is heeft ze een andere passie. En dat is reizen! Wintersport, een weekendje weg of lange reizen naar Australië en Azië zijn haar niet vreemd. Door haar vele reizen is zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met je te delen.