Licht aan het eind van de tunnel

De langste tunnels in Europa

Sommige mensen vinden tunnels de meest fascinerende bouwwerken die er zijn en kunnen er géén genoeg van krijgen. Anderen trotseren liever een lastige bergpas om de tunnels te vermijden. Als je voor de snelle route door de bergen kiest, kom je hoe dan ook tunnels tegen. Dit zijn de vijf langste tunnels van Europa die je op je reis tegen kunt komen: 

Lærdaltunnel

Noorwegen heeft maar liefst 900 tunnels. Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.

Het kost je als automobilist minstens 20 minuten voordat je de gehele tunnel door bent. Geen fijne gedachte als je kampt met tunnelvrees. Toch hebben de architecten van de Laerdaltunnel allerlei technologieën toegepast om te voorkomen dat bestuurders last krijgen van claustrofobie en vermoeidheid. Zo staat er om de zes kilometer staat een erker met gekleurd licht, zoals je hieronder ziet. De erkers zijn bedoeld om bestuurders een punt te geven waar ze zich op kunnen focussen. Ook zijn er mogelijkheden om in de tunnel veilig te pauzeren.

Langste tunnel ter wereld: Laerdaltunnel in Noorwegen

Gotthardtunnel

Waar je voor 1980 nog de kronkelige wegen van de Gotthardpas (zie onder) moest nemen om van Göschenen naar Airolo te komen, kun je dat vandaag de dag doen via de langste autotunnel van Zwitserland. Met een totale lengte van zo’n 17 kilomer is de Gotthardtunnel een waar fenomeen. Dagelijkse gaan er meer dan 17.000 voertuigen via de tunnel door het Gotthardmassief heen.

Gotthardpas: Via Tremola

Een aantal ernstige ongelukken, waaronder een frontale botsing tussen twee vrachtwagen in 2001, hebben ervoor gezorgd dat Zwitserland de tunnel gaat renoveren. Er komt een tweede parallelle weg die ervoor moet zorgen dat de Gotthardtunnel minder wordt belast. Dat het een tijdrovende klus is blijkt uit de einddatum van het project. De renovatie zal naar verwachting pas in 2027 klaar zijn.

Naast de Gotthardtunnel loopt ook de indrukwekkende Gotthard spoortunnel. Deze pas geopende tunnel is de langste tunnel ter wereld met ruim 57 kilometer!

Arlbergtunnel

Toen de Arlbergtunnel in 1978 werd opgeleverd, was het de langste tunnel ter wereld. Hoewel dat nu niet meer het geval zo is, maakt de 14 kilometer nog steeds indruk. De tunnel gaat onder het Arlberg-gebergte door en verbindt op Tirol met Vorarlberg. Zeker in de winter, wanneer er veel sneeuw ligt, is het de snelste, veiligste en meest comfortabele doorgang. De Arlbergtunnel is een tolweg en een enkele doorgang kost circa tien euro.

De Fréjustunnel

De Frans-Italiaanse Fréjustunnel gaat met 12,7 kilometer onder de Noordelijkse Alpen door. Doordat de tunnel zich zowel in Frankrijk als in Italië bevindt, vereist het onderhoud een behoorlijke samenwerking. Grote renovaties hebben de Fréjustunnel veel veiliger gemaakt. Zo bewaakt een geavanceerd camerasysteem continu de doorgang. In het geval van een brand of ongeluk kan gebruik gemaakt worden van een parallelle noodtunnel.

Mont Blanctunnel

De Mont Blanc is de hoogste berg van de Alpen. En de gelijknamige tunnel voert daar met bijna 12 kilomter precies doorheen. Ook deze tunnel verbindt de landen Italië en Frankrijk. De bouw van de eerste Mont Blanctunnel werd al in 1946 gestart en daarmee is het één van de oudste tunnels in de Alpen.

In de loop van de jaren is de tunnel verschillende keren gerenoveerd. Na een ernstige brand in 1999, waarbij 39 mensen stierven, is de Mont Blanctunnels zelfs drie jaar gesloten geweest. Tegenwoordig heeft de tunnel een vluchtbuis en vindt er continue monitoring plaats met camera’s. het verkeer dat door de tunnel gaat blijft beperkt door het heffen van een hoge tolprijs. Een enkeltje met de auto door de Mont Blanctunnel kost je ongeveer € 45 (retour is circa € 56).