Tips om te fietsen in de winter

Fietsen in de winter doe je op een andere manier dan normaal. Het is kouder en het wegdek waarop je fietst is gladder. Wanneer je in de winter wil fietsen, is er een andere voorbereiding nodig. Daarom vijf tips om de kou te trotseren:

1. Zorg voor warme uitrusting

Het is erg belangrijk om te zorgen voor goede fietskleding. Meerdere laagjes kleding houden je het beste warm. Een ondershirt is nuttig voor de afvoer van transpiratie en werkt isolerend. Een goed ademend T-shirt met lange mouwen zorgt er daarnaast voor dat je goed warm wordt gehouden.

Met een soft shell winterjack worden wind en water tegengehouden waardoor jij in elk weertype goed kan fietsen. Ook zijn er winddichte broeken die je benen warm houden. Om koude en natte voeten te voorkomen zijn speciale winterfietsschoenen of wind- en waterdichte overschoenen aan te raden. Handschoenen zijn geen overbodige luxe. Ze houden je handen warm, geven je grip op het stuur en bij een val beschermen zij je handen.

2. Zorg voor banden met grip

Fietsen in de winter is leuk. Een glad wegdek wat minder. Schat het wegdek daarom goed in. Je moet voldoende grip hebben op de weg.  Door de bandenspanning te verlagen, zorg je ervoor dat je fietsbanden zich meer vormen naar het wegdek. Hierdoor is je contactoppervlak groter en verbetert je grip.

Wanneer je veel fietst kan je ervoor kiezen om winterbanden te monteren. Vaak zijn dit stevige banden met een stug profiel waardoor je meer grip krijgt. Een mountainbike is ook een goede oplossing in dit seizoen.

Als je op zoekt bent naar mooie fietsroutes voor de winter, bekijk dan “Vijf fietsroutes in de winter”.

3. Wees zichtbaar

Tijdens de donkere dagen moet je opvallen. Andere weggebruikers hebben vaak een hogere snelheid waardoor ze minder tijd hebben om te reageren op onverwachte situaties. Voor jou als fietser is het daarom belangrijk om degelijke verlichting te hebben en reflecterende kleding te dragen om zichtbaar te zijn.

Een andere tips betreft je hoofd. Aangezien dit het hoogste punt van je lichaam is, moet je het gebruiken als een soort vuurtoren. Zorg dat met een fietshelm of muts dat het zichtbaar en beschermd is.

4. Fiets met een tactiek

Jouw manier van fietsen moet je aanpassen op de geldende weersomstandigheden. Je stabiliteit is afhankelijk van je snelheid, dus pas op met het fietstempo. Langzamer is niet altijd beter. Des te langzamer je fietst, hoe minder stabiel je bent. Houd het tempo erin. Als je moet remmen, doe dit dan gelijkmatig. Zeker als het glad of nat is.

5. Alternatieve training

Wil je liever niet fietsen in de winter? Ga dan hardlopen. Met hardlopen gebruik je dezelfde spieren. En ben je de kou helemaal beu? Gebruik dan een indoor fietstrainer of doe core stability oefeningen. Hiermee werk je aan kracht en balans. Zo ben je in de lente weer helemaal fit.

Ruben, Productmanager E-commerce - Allianz Global Assistance

Ruben

Ruben is Productmanager E-commerce bij Allianz Global Assistance. In zijn vrije tijd pakt hij graag de fiets. Vanaf zijn huis rijdt hij zo lekker de polder in op zijn racefiets voor een sportief rondje. Of met zijn MTB naar de duinen. Maar hij fietst net zo lief op zijn oude stadsfiets naar het station of naar zijn werk in Amsterdam.