Fit zijn voor een wereldreis

Hoe fit moet je zijn voor een fietsvakantie?

‘Hoeveel kilometer fietsen jullie gemiddeld per dag?’ is één van vragen die we vaak krijgen. Dagelijks fietsen wij tussen 60 en 110 kilometer, met een gemiddelde van 80 kilometer. Als je nooit op fietsvakantie bent geweest, klinkt dat misschien als een onmogelijke opgave om iedere dag te doen. Vaak antwoorden de mensen die de vraag stelden ‘ik raak nog niet tot op de hoek van de straat’. Ze zijn ervan overtuigd dat we fit zijn en jaren hebben getraind om dit te kunnen doen. Is dat wel zo?

Moet je trainen?

Voordat we op reis vertrokken met de fiets waren we beiden heel actief. Olivier sportte gemiddeld tien uur per week en ik was net gestopt met mijn topsportcarrière. Toch was fietsen niet onze favoriete sport. Ik ging liever naar de gym of skaten in het park dan dat ik een tochtje maakte op een racefiets. Voordat we op reis vertrokken was ik nog geen enkele keer op de fiets gestapt. En Olivier was ‘slechts’ één keer van Rotterdam naar Amsterdam gefietst. We waren dus niet de meest voorbereide fietsers. Daarom besloten we dat 80 kilometer per dag een mooi afstand was om elke dag te fietsen. En zo vertrokken we op reis.

De eerste dag fietsten we 82,5 kilometer over de vlakke Nederlandse wegen. Uitgezonderd van wat zadelpijn was dat fysiek helemaal niet zwaar. Iedere dag bleef onze dagafstand ongeveer hetzelfde. Geleidelijk kregen we fietsbenen en konden we harder fietsen. tijdens het fietsen leerden we een belangrijke les die we later in de reis nog vaak zouden toepassen. ‘Je training is de reis zelf’.

De Brazilianen

Onze filosofie werd bevestigd door samen te fietsen met een Braziliaans koppel in Patagonia. Zij vertrokken vanuit Sao Paulo met Ushuaia als einddoel. Ze hadden geen enkele fietservaring en vertrokken zonder enige vorm van training. Hun doel was om gemiddeld 30 kilometer per dag te fietsen. Gedurende de reis werden ze sterker en fietsten ze steeds langere afstanden. Op één van de laatste nachten waar we samen kampeerden fietsten hun langste afstand van de hele reis. Na maar liefst 110 kilometer kwamen zij vermoeid, maar ontzettend trots aan. Ze hadden een half jaar eerder nooit gedacht zo fit te zijn.

Fysieke gezondheid

Fietsen is één van de gezondste sporten. Het is goed voor de bloedvaten, je verbrandt vet, het helpt tegen stress, je slaapt er beter van en het zorgt voor een betere spieropbouw. Door te fietsen kweek je conditie, maar hoe zit het met je fysieke gezondheid?

Wij zitten dagelijks zo’n zes uur op de fiets, dus wij durven inmiddels wel te zeggen dat wij fysiek erg gezond zijn. We hebben nooit een verkoudheid, slapen heerlijk na een lange fietsdag en mogen heel veel eten om geen gewicht te verliezen. Toch kan er altijd iets gebeuren dat verborgen zit in het lichaam.Zo werd in Ecuador een goedaardige tumor op Zoë haar eierstok aangetroffen. We hadden net 3.000 kilometer door de Peruaanse Andes gefietst en conditioneel waren we in topvorm. De tumor was een grote verrassing, teleurstelling en een wijze les. Een operatie bleek noodzakelijk met mogelijke gevolgen op complicaties.

Zelf dachten we nooit een verzekering nodig te hebben. En eigenlijk wilden wij zonder op reis gaan. Gelukkig hadden we op aanraden van onze ouders een Globetrotter Verzekering afgesloten. En dat was maar goed ook, want dankzij die verzekering konden wij naar huis worden gehaald voor de operatie.

Wel of niet fit?

Fietsen is gezond en door het veel te doen word je fysiek sterk. Dat klopt, maar is niet de garantie voor een soepele reis. Het lichaam is complex en je hebt niet alles in eigen hand. Een ongelukje zit in een kleine hoekje. Uit ervaring weten wij dat je niet per se fit hoeft te zijn voor een wereldreis. Het is handig, maar de training is de reis zelf.