Gebruikerstips voor fietsvakanties van WeLeaf

Fietsvakanties: vijf gebruikerstips voor fietsen in het vliegtuig

Wij promoten fietsvakanties dichtbij huis waar je met de trein naar toe kan reizen, of zelfs vanuit huis begint met fietsen. Soms heb je minder tijd en wil je verder weg, maar je ziet enorm op tegen het meenemen van de fiets in het vliegtuig. Dozen zoeken, fietsen inpakken, de doos op de luchthaven krijgen, extra kosten en kans op beschadigingen. Wij geven je een aantal tips uit eigen ervaring.

Tip 1: Let op het aantal overstappen

Er was ooit een tijd waar fietsen gratis mee mochten in het vliegtuig, maar die is helaas voorbij. Een aantal maatschappijen bieden weliswaar aan om de fiets gratis mee te nemen, maar dan mag het alleen het enige bagage-item zijn met een maximum van 23 kilogram. Dat red je niet inclusief een doos en al de fietsspullen zodat je altijd zal bijbetalen. De prijzen om een fiets mee te nemen variëren sterk tussen de luchtvaartmaatschappijen, van €35 tot wel €200. Let erop dat een vlucht met overstappen vaak door verschillende maatschappijen wordt uitgevoerd en je voor iedere maatschappij afzonderlijk betaalt. Een iets duurdere, maar rechtstreeks vlucht kan daardoor toch goedkoper zijn.

Tip 2: Fietsdoos

Bij een fietsenmaker kan je vaak gratis fietsdozen ophalen. Op Schiphol kan je dozen kopen bij de balie van KLM en het bagagedepot van Schiphol. Sommigen zweren bij een fietshoes, maar dat is niet bij alle luchtvaartmaatschappijen toegelaten. Wij spelen op zeker en kiezen voor een doos. Voor onze laatste vlucht kregen we dozen van elektrische fietsen mee. Deze zijn ontzettend groot en wat onhandig (180x120x35), maar de fiets past er makkelijk in. Compacte dozen zijn gebruiksvriendelijker voor de sjouwers (153x23x83), maar vereisen wat meer puzzelwerk.

In het buitenland is het vaak moeilijker om een fietsdoos te vinden, zeker in de landen met beperkte fietscultuur. Dan zal je een eigen doos moeten knutselen met karton uit winkels die wasmachines en televisies verkopen. Daar hebben ze meestal ook een voorraad bolletjesplastic om de gevoelige onderdelen te beschermen.

Tip 3: Standaardeisen

Er zijn een aantal eisen waaraan je altijd moet voldoen:

  • het stuur geplaatst in de richting van het kader;
  • de pedalen omgeplooid;
  • banden leeg laten lopen vanwege vermeend ontploffingsgevaar.

Als je de fiets inpakt op de luchthaven zelf, heb je gereedschap nodig. Zorg dat je niet vergeet om deze in de ruimbagage te steken nadat de fiets in de doos zit, want meestal mag dit gereedschap niet mee in de handbagage. En vergeet niet de onderkant van de doos dicht te tapen. Toen wij aankwamen in Mexico was de onderkant half open. Wonder bij wonder waren we geen spullen kwijt.

Tip 4: Extra spullen in de doos

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen geldt dat fietsdozen 32 kilogram mogen wegen waardoor je heel wat extra bagage in de doos kan steken. De doos zelf weegt ongeveer 4 kilogram en onze fietsen wegen 16 kilogram. Dus er is 12 kilogram over voor lege fietstassen, helmen, enzovoort. Vooral als je terug naar huis gaat, wil je misschien wat souvenirs meenemen. Door de ruimte in de fietsdoos heb je alvast een extra optie.

Tip 5: Op tijd naar de luchthaven

Onze ervaring leert dat de fiets meenemen altijd problemen oplevert. Slecht geïnformeerd check-in personeel en lang wachten hoort erbij. Zorg dat je op tijd naar de luchthaven gaat en een print meeneemt van de bagagevoorwaarden van sportmateriaal. In Nederland valt dit allemaal mee, maar op de buitenlandse luchthavens doen ze graag moeilijk. Zo moesten wij voor een vlucht van Colombia naar Panama plotseling $150 per fiets betalen, terwijl het zogezegd gratis was. De fietsen waren even duur als de vlucht van drie kwartier.

Kies je ervoor om de fiets pas op de luchthaven in te pakken, ga dan extra vroeg. Er is altijd wel een onderdeel dat niet onmiddellijk los gaat en deftig inpakken kost eenmaal tijd.

Andere artikelen van WeLeaf: