Peloton Tour de France

Grappige feitjes en weetjes over de Tour de France

Dopingschandalen, kasseien en valpartijen: de Tour de France zorgt ieder jaar voor de nodige ophef. Afgelopen vrijdag is de Tour de France 2018 gestart. Of je nu wielerliefhebber bent of niet, naar deze ongelofelijke krachtmeting kijken jaarlijks 3,5 miljard mensen op tv. En met daarnaast meer dan 12 miljoen toeschouwers langs de lijn, is de Tour de France het grootste sportevenement ter wereld. Benieuwd naar meer grappige feitjes over de Tour de France? Lees dan verder.

De eerste Tour de France

De eerste Tour de France werd bedacht door de hoofdredacteur van het sporttijdschrift ‘L Auto om de oplage te verhogen. Hij behaalde daarmee veel succes, want na de eerste Tour in 1903 verdriedubbelde de oplage. Door steeds vernieuwende elementen toe te voegen is de Tour in de loop der jaren uitgegroeid tot de meest prestigieuze wielerwedstrijd van het jaar.

Alcohol en sigaretten

Stimulerende middelen horen vanaf het begin bij de Tour de France. Tot 1960 gebruikte wielrenners alcohol om de pijn tijdens het fietsen te verlichten. Ook sigaretten hoorden bij het overlevingspakket. Men dacht zelfs dat het de longen meer lucht gaf tijdens de inspannende bergetappes.

In de loop van de jaren zijn de reglementen en testen steeds strenger geworden. Vandaag de dag besteedt de organisatie veel tijd en geld aan het voorkomen van dopinggebruik. Toch zijn er altijd atleten die tussen de mazen van de wet door weten te komen en stimulerende middelen gebruiken.

Eerste winnaar

De eerste winnaar van de Tour de France in 1903 was de Fransman Maurice Garin. Het jaar erop deed hij opnieuw mee, maar werd gediskwalificeerd toen bleek dat hij tussentijds de trein nam.

Rustdagen

De Tour de France had vroeger maar liefst 14 rustdagen. Dat was vooral omdat de etappes vaak tot laat in de avond duurden en wielrenners soms pas midden in de nacht binnenkwamen. Tegenwoordig zijn er nog maar twee rustdagen. Voor wie denkt dat de atleten de hele rustdag op hun luie stoel doorbrengen: niets is minder waar. Ook op rustdagen wordt er door bijna alle wielrenners minstens twee uur gefietst om het lichaam op peil te houden.

Lood in de waterfles

Een opvallende verschijning was de Fransman Jean Robic. Hij trouwde in 1947 vlak voor de Tour en beloofde zijn vrouw de gele trui mee te nemen als bruidsschat. Zijn lichte gewicht zorgde er echter voor dat hij moeite had om tijdens afdalingen genoeg snelheid te maken. Daarom vulde hij zijn waterflessen bij met lood, zodat hij zwaarder werd als hij de berg afraasde. En dat hielp, want hij won dat jaar de titel.

Langste en snelste

De langste editie van de Tour was die van 1926. Toen reden de atleten 5.745 kilometer. Dat is 2.200 kilometer meer dan de Tour van 2017. De hoogst gemeten gemiddelde snelheid van een Tour werd in 2006 gereden door Oscar Pereiro. Hij reed gemiddeld 40,6 kilometer per uur.

In 1967 haalde de Fransman Lucien Aimar een snelheid van 140 kilometer per uur op een afdaling van de Mont Ventoux. In 1999 reed de Italiaan Mario Cipollini de snelste etappe met 50,3 kilometer per uur gemiddeld.

Langste solo

Ilbert Bourlon heeft in 1939 het langst zonder peloton gefietst in de geschiedenis van de Tour. Maar liefst 253 kilometer fietste hij alleen voor het peloton uit. Het was de enige etappe die hij ooit heeft gewonnen.

Calorieën

Tijdens de Tour verbranden wielrenners ongeveer 6.000 calorieën per dag. In vergelijking met een normaal persoon op een normale dag (ongeveer 2.500 calorieën) is dat waanzinnig veel. In de drie weken die de Tour duurt verbrandt een renner dus ongeveer 120.000 calorieën. Dat komt neer op ongeveer 250 dubbele cheeseburgers.

Vrouwen

De Tour de France is een echte mannenaangelegenheid. Er heeft een vrouwelijke variant bestaan, maar deze heeft nooit de grootse aandacht en sponsoring gekregen van het grote broertje. Toch zijn er een aantal vrouwelijk (ex)wielrenners die zich hard maken voor een nieuwe poging om zo het vrouwenwielrennen meer onder de aandacht te brengen.

Materiaal

Niet alleen de atleten hebben het zwaar te verduren tijdens de Tour de France: ook van het materiaal wordt het uiterste gevraagd. Er worden gedurende de drie weken bijna 800 banden verwisseld en iedere renner vervangt minstens twee keer zijn fietsketting. Een belangrijke eis van de Tour is dat een fiets minstens 6,8 kilo moet wegen. Hoewel er tegenwoordig ook fietsen bestaan die veel lichter zijn, is het een vereiste dat iedereen ongeveer hetzelfde materiaal gebruikt.

Toiletteren

Als een wielrenner tijdens het fietsen naar de toilet moet kan dit lastig zijn. Vaak worden in de beginfase van de etappe door het peloton stops ingelast om te toiletteren. Het is dan zeer ongepast om op zo’n moment niet te stoppen en door te fietsen. In latere fases van de etappe plassen renners vaak staand op de fiets. Een van de regels van de Tour is dat dit niet in het zicht van toeschouwers mag gebeuren. Gebeurt dit wel, dan krijgt de wielrenner een boete.

Zin gekregen in de Tour de France?  In deze video kun je route van 2018 bekijken.

Ruben, Productmanager E-commerce - Allianz Global Assistance

Ruben

Ruben is Productmanager E-commerce bij Allianz Global Assistance. In zijn vrije tijd pakt hij graag de fiets. Vanaf zijn huis rijdt hij zo lekker de polder in op zijn racefiets voor een sportief rondje. Of met zijn MTB naar de duinen. Maar hij fietst net zo lief op zijn oude stadsfiets naar het station of naar zijn werk in Amsterdam.