Met onderkoeling naar het ziekenhuis

Wat doe je tegen onderkoeling?

Bij hevige kou loop je het risico om onderkoeld te raken. Dit kan hoog in de bergen tijdens het wandelen gebeuren, maar ook gewoon op een frisse avond na het sporten. Onderkoeling kan erg gevaarlijk zijn en daarom is het belangrijk om het te voorkomen. Wat is onderkoeling en wat kun je eraan doen?

Wat is onderkoeling?

Onder normale omstandigheden is de lichaamstemperatuur van mensen tussen ongeveer 37 en 35,5 graden. Bij onderkoeling daalt de lichaamstemperatuur beneden dit gemiddelde. Hoe verder de lichaamstemperatuur zakt, des te serieuzer onderkoeling wordt. Wanneer dit lager wordt dan 35 graden kun je spreken van onderkoeling.

Hoe ontstaat onderkoeling?

Onderkoeling ontstaat wanneer je lichaam de temperatuur niet meer op peil kan houden. In sommige gevallen gebeurt het door onnadenkendheid: bijvoorbeeld door te weinig kleding in koude omstandigheden. Maar ook wanneer je te water raakt en nat wordt en geen mogelijkheid hebt om te drogen, kun je onderkoeld raken. Ook zweet kan een boosdoener zijn: ga je wandelen in de bergen dan kun je behoorlijk gaan zweten. Je kleding blijft nat, wordt koud en zo kun je onderkoeld raken.

Symptomen

Onderstaande symptomen treden op bij onderkoeling:

  • Koude, vochtige en bleke huid.
  • Onophoudelijk rillen
  • Geen energie om te bewegen, sloomheid
  • Lage hartslag
  • Moeite met slikken
  • Trage ademhaling
  • Verminderd evenwichtsgevoel
  • Onhandige motoriek
  • Angstig/geïrriteerd
  •  Trage spraak

Wat te doen bij onderkoeling

Heb je een warme plek?

  • Vraag om hulp en houd terwijl je wacht de persoon bij bewustzijn.
  • Vervang natte kleren zo snel mogelijk door droge kleren.
  • Warm de persoon langzaam maar zeker in een warm (niet heet) bad of met warme dekens.
  • Geef warme drank, zoals soep of thee, in kleine hoeveelheden.

Ben je nog buiten en is er geen warme plek in de buurt, dan is het moeilijker om onderkoeling te verhelpen. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je meteen kunt doen.

  • Zoek zo snel mogelijk hulp.
  • Vervang natte kleren. Heb je geen droge kleren, doe de kleren dan uit en wring ze uit zodat ze zo droog mogelijk zijn.
  • Ga uit de wind. Maak bijvoorbeeld een kleine schuilplaats achter een rots of heuvel om je te beschermen tegen wind en regen.
  • Gebruik droge takken en bladeren om op te zitten.
  • Maak een vuurtje.
  • Indien mogelijk: drink een warme drank in kleine slokjes.

Wat NIET te doen bij onderkoeling?

Warm niet te snel op

Het kan verleidelijk zijn om iemand die onderkoeld is meteen in een heet bad onder te dompelen. Dit kan erg gevaarlijk zijn en zelfs voor een hartaanval zorgen. Probeer in plaats daarvan langzaam de lichaamstemperatuur te verhogen door een lauw bad, warme drank en dekens te geven.

Geef nooit alcohol

Iedereen heeft wel eens gehoord van sterke drank die je kunt drinken bij onderkoeling. Dit helpt helaas niet. Alcohol laat bloed naar de huid gaan, dat is waarom je je even warmer voelt na een flinke slok. Maar het onttrekt ook de warmte uit het midden van het lichaam. En dat is precies waar je de warmte nodig hebt.

Wees voorzichtig met eten

Een van de symptomen van onderkoeling is dat mensen moeite hebben met slikken. Geef dus vooral vloeibaar voedsel in de vorm van soep, thee of warme chocolademelk.

Beweeg niet teveel

Om onderkoeling te voorkomen is beweging heel belangrijk. Maar wanneer iemand eenmaal onderkoeld is geraakt zorgt beweging alleen maar voor meer verlies van lichaamswarmte. Bovendien bestaat het risico om flauw te vallen bij veel inspanning. Niet doen dus.

Val niet in slaap

Zorg dat iemand die onderkoeld is geraakt bij bewustzijn blijft. Moeheid en sloomheid horen bij de symptomen van onderkoeling maar probeer de persoon wakker te houden.

Wees niet lichtzinnig

Ook als iemand weer is opgewarmd en alles goed lijkt, ga dan altijd nog langs een arts. Leg uit wat er is gebeurd en laat de persoon onderzoeken.

Hoe kun je onderkoeling voorkomen?

Kleed je goed

De juiste kleding is een van de belangrijkste dingen als je erop uit trekt in koude temperaturen. Denk na over de omgeving waar je naar toe gaat, kijk naar de weersvoorspelling en kleed je zo verstandig mogelijk.

Draag laagjes

Draag bij voorkeur meerdere dunne laagjes. Dat isoleert beter dan één dikke trui. En je kunt nog eens een laagje uitdoen als het warmer wordt. Neem voor de zekerheid altijd een opvouwbare regenjas of poncho mee. Weersvoorspellingen kloppen niet altijd en als je eenmaal nat geregend bent, krijg je het snel koud.

Probeer je kleren droog te houden

Wanneer je kleren nat worden door zweet of door regen en sneeuw, is het moeilijk om deze weer droog te krijgen. Probeer daarom te voorkomen dat je erg zweet of in een regenbui terecht komt.

Doe natte kleding uit

Als je kleren toch nat worden, doe ze uit en probeer ze te drogen bij een vuur of aan de lucht. Terwijl je ze droogt is het belangrijk dat je warm blijft. Dit kun je doen door bijvoorbeeld tijdens het wachten wat oefeningen zoals jumping jacks te doen.

Wees bewust van je lichaam

Let steeds op de signalen die je lichaam je geeft. Ga je zweten, doe dan een laagje kleding uit en trek wat extra’s aan wanneer je je koud voelt. Ga niet al te snel de berg op maar neem pauzes zodat je kleren niet nat worden van het zweet.

Geïnteresseerd in medische blogartikelen? Bekijk ook eens:

Donny, senior medewerker Service Team - Allianz Global Assistance

Donny

Donny is senior medewerker bij het Service Team van Allianz Global Assistance. Klantgerichtheid komt bij haar altijd op nummer 1. Als zij niet aan het werk is heeft ze een andere passie. En dat is reizen! Wintersport, een weekendje weg of lange reizen naar Australië en Azië zijn haar niet vreemd. Door haar vele reizen is zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met je te delen.