Tweedehands fietsen op wereldreis

Op reis met tweedehands fietsen

Regelmatig krijgen wij de vraag of we een bijzondere fiets hebben voor onze wereldreis. Veel mensen denken al snel aan een dure fiets van € 4000 met de beste onderdelen en nieuwste technologie. Het kan, maar dat is absoluut niet nodig. Integendeel. Wij gaan op reis met tweedehands fietsen die ons per fiets hebben gekosten. Een slim idee of toch wat naïef?

Wat zegt de fietsenmaker?

Vooraf gingen we met onze splinternieuwe tweedehands fietsen naar een fietsenwinkel gespecialiseerd in reisfietsen om de fiets af te laten stellen. We stapten binnen bij de fietsenmaker en waren erg benieuwd wat hij van onze nieuwe aanwinsten vond. Hij zei geen woord en er viel een akelige stilte. Vanbinnen bekroop ons even een beangstigend gevoel. Hebben we een heel domme keuze gemaakt met onze 30 jaar oude fietsen?

Uiteindelijk durfde hij het toch te zeggen ‘Ik denk niet dat jullie in Spanje raken met deze fietsen’. De remmen, de wielen, het frame, de versnellingen…er was in zijn ogen weinig positief over de fiets te vertellen.

Hij raadde ons aan om een reisfiets te kopen, uiteraard, dat is zijn business. ‘Voor €1.500 heb je al een basismodel’ vertelde hij overtuigd. Uitendelijk rekenden we € 25,- af om onze fietsen op maat af te stellen en stapten dankbaar de winkel uit. Dankbaar? Inderdaad, overtuigd om het tegendeel te bewijzen.

Hoe ging dat 40 jaar geleden?

Ons viel op dat achter de fietsenmaker een grote foto hing van een wereldfietser uit de jaren ’80. Hij zit op een rode fiets met een stalen frame, dunne banden, eenvoudige velgremmen en ouderwetse tassen. Terwijl de fietsenmaker ons probeert een nieuwe fiets te verkopen, staren wij naar de foto. Het begint bij ons van binnen te sprankelen, we weten dat onze fietsen helemaal niet zo slecht zijn. Veertig jaar geleden fietsten er ook mensen rond de wereld. Op veel oudere fietsen dan wij hebben gekocht.

Onze tweedehands fietsen zijn top

Twee dagen voordat we op reis vertrokken, maakten we een proefrondje van vijf minuten. De bagage blijft hangen en onze fiets zakt niet in elkaar van het gewicht. Test geslaagd en dat betekent dat we klaar voor vertrek zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Wij vertrokken uit Amsterdam en fietsten een maand later Spanje binnen. Hoe onze tweedehands fietsen het deden? Eén lekke band, dat was alle technische ongemak. Één jaar later fietsen we nog steeds. Dit keer in Patagonia op slechte, onverharde wegen Andere fietsers hebben ons inmiddels een bijnaam gegeven waar we supertrots op zijn: ‘het koppel met de dunne bandjes’.

Een tijdlang rijden we op met en Fransman die fietst op een spiksplinternieuwe fiets waarvan het basismodel al €1.500,- kost. In een week tijd breekt zijn zadel af en knapt zijn ketting in tweeën. Een Belgische fietser kijkt volg ongeloof naar onze fietsen. Hij begrijpt niet dat wij al 10.000 kilometer hebben gehaald. Zijn fiets is een 4.000 euro dure fiets met een dure Rohloff versnellingsnaaf in zijn achteras. Zijn fiets is maar liefst veertig keer zo duur als de onze.

Wij kozen heel bewust voor tweedehands fietsen en het pakte bijzonder goed uit. Waarom?
  • We wisten niet of we reizen met de fiets leuk zouden vinden. Waarom zou je dan €1.500 betalen voor een nieuwe fiets?
  • Producten waren dertig jaar geleden vaak over gedimensioneerd, in plaats van de limieten van tegenwoordig. Er is niets zo degelijk als oude troep.
  • Oude en eenvoudige onderdelen zijn overal ter wereld te vinden, en heel eenvoudig om te repareren.
  • €100 ten opzichte van €1.500. Dat is heel wat geld dat je tijdens een reis aan lekker eten kan besteden.

Eigenlijk zouden we een kaartje moeten sturen naar de fietsenmaker met de hartelijke groeten van onze tweedehands fietsen.

Andere blogartikelen van WeLeaf: