Autopech verholpen door pechhulpmonteur

Maak kennis met één van onze helden bij autopech: de pechmonteur.

Als je weleens met pech aan de kant van de weg hebt gestaan heeft, dan weet je hoe prettig het is wanneer er hulp van een expert komt. Of het nu sneeuwt, ijzelt of regent: de monteurs van Allianz Global Assistance staan klaar als je autopech hebt. Meindert Jan Hazenberg is één van die monteurs. Op de Dag van de Helden zoek ik hem op om te vragen naar de ins en outs van het werken als pechmonteur.

Meindert Jan, hoe ziet jouw dag er eigenlijk uit?

– Het leuke van mijn werk is dat iedere dag weer anders is. Ik begin mijn dag op kantoor en doe dan wat administratie. Zodra er een melding is, ga ik op pad. Samen met een team van vijf mensen zorg ik ervoor dat we zo snel mogelijk bij iedere melding present zijn. Dat vraagt om een strakke planning. Eenmaal ter plaatse inventariseer ik het probleem en voer ik als dat mogelijk is de reparatie uit. De drukte van het werk varieert. Op sommige dagen is het rustig, maar het komt regelmatig voor dat ik tot in de late uurtjes doorwerk om automobilisten weer op de weg te krijgen.

Wat doe je wanneer je ter plaatse komt?

– Allereerst zorgen we voor de veiligheid. Dat betekent dat er niemand meer in de auto zit en iedereen op veilige afstand van de auto staat. Vervolgens ga ik aan de slag met de kapotte auto. Ik heb apparatuur bij me waarmee ik de auto kan uitlezen en kan zien waar het probleem zich bevindt. Op basis daarvan weet ik wat de mogelijkheden zijn. Kan ik de auto zelf repareren of moet hij naar een garage? Ook als er vervangend vervoer nodig is kan ik dat regelen.

Welke pechgevallen zie je het meest?

– Ongeveer 35 procent van de gevallen zijn auto’s die een probleem hebben met het starten. Vaak komt dit door een lege of kapotte accu. Gelukkig krijg ik die auto’s in de meeste gevallen weer aan de praat. Lekke banden zie ik ook veel. Tegenwoordig zijn er veel auto’s zonder reservewiel, waardoor hulp van een monteur vaker nodig is. Als wij ter plekke komen en de band niet kunnen repareren, dan vervangen we de kapotte band door een reservewiel. Hierdoor kan de automobilist weer verder rijden. Dit wiel kunnen ze dan weer inleveren bij hun eigen garage. Dat is wel zo makkelijk.

Wat vind je het leukst aan je werk?

– Iedereen die met autopech aan de kant staat, hoopt dat hij zo snel mogelijk geholpen wordt. Juist daarom zijn alle gestrande automobilisten blij als ik ter plaatse kom. Het leukste van mijn werk is wanneer ik mensen blij kan maken met een oplossing. Of dit nu vervangend vervoer is, een reparatie of een lift naar huis. Iedere automobilist tevreden stellen met de diensten die ik lever, dat is mijn doel. Dat geeft natuurlijk een heel prettig gevoel en maakt mijn dagen leuk.

Wat is het meest bijzondere dat je ooit hebt meegemaakt?

– Een tijdje geleden kreeg ik een pechmelding van iemand die zijn auto de dag ervoor nieuw had gekocht. De eigenaar wilde op zondag langs zijn familie om zijn nieuwe aanwinst aan hen te laten zien. Met nog maar zeventig kilometer op de teller is autopech natuurlijk een enorme teleurstelling. Gelukkig kon ik de auto uitlezen en zag al snel wat het probleem was. Het kostte weinig moeite om een onderdeel in de motor te vervangen zodat deze automobilist toch zijn weg weer kon vervolgen.

Heb je tips voor mensen met autopech?

– Kies altijd voor je veiligheid. Als het regent en koud is, is het niet prettig om buiten te staan, maar als je in de auto blijft zitten loop je het risico aangereden te worden op de vluchtstrook. Ga nooit naast de auto staan. Ga, als het mogelijk is, achter de vangrail staan en wacht op hulp. Probeer zo compleet mogelijk de melding door te geven aan de alarmcentrale. Noem je precieze locatie en geef een gedetailleerde omschrijving van het probleem. Dit helpt ons om goed voorbereid op pad te gaan en zo goed mogelijk te helpen.