Reisvoucher in plaats van reizen

Reisvoucher en jouw rechten als reiziger

Het coronavirus zorgt voor veel geannuleerde vluchten, hotelovernachtingen en treintickets. Dit heeft voor reisorganisaties enorme logistieke en financiële gevolgen. Veel organisaties geven bij een geannuleerde reis een reisvoucher uit, maar hoe zit het eigenlijk met deze vouchers? Ik zocht voor je uit wat jouw rechten als reiziger zijn als je een voucher hebt ontvangen.

Waarom een reisvoucher in plaats van geld terug?

Reisorganisaties doen vaak ver van tevoren aanbetalingen bij hotels, vliegtuigmaatschappijen en tal van andere bedrijven die betrokken zijn bij jouw vakantie. Hierdoor maken zij kosten waar geen inkomsten tegenover staan.

Vanwege het coronavirus annuleren veel mensen hun geplande vakanties en veel anderen stellen het plannen van een nieuwe reis uit. Door een reisvoucher uit te geven is het voor reisorganisaties mogelijk bepaalde kosten te dekken en je reis in de toekomst wel uit te voeren.

Een voorwaarde is dat de reisvoucher een volwaardige vervanging moet zijn van de geboekte reis, bijvoorbeeld door dezelfde of een vergelijkbare reis op een later tijdstip aan te bieden. De voucher vergoedt ook alle eerder betaalde kosten, zoals reserveringskosten en administratiekosten.

Wat is het voordeel van een corona-voucher?

Wanneer jouw reisaanbieder is aangesloten bij de SGR en de reisorganisatie onverhoopt in de financiële problemen komt, dan biedt de SGR je dekking. Dit betekent dat jij je geld niet kwijt bent bij een faillissement. Lees er meer over op SGR.nl.

Moet je de voucher accepteren?

Nee, dit hoeft niet. Er is een wettelijk recht dat je je geld terug mag vragen. Wanneer je de reisvoucher niet accepteert, moet de reisorganisatie je het geld binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terugbetalen.

Heb je in eerste instantie een voucher geaccepteerd, maar besluit je later dat je toch een terugbetaling wilt? Dan mag je 6 maanden na de uitgave van de reisvoucher je geld terugvragen. De reisorganisatie moet dan binnen één jaar de waarde van je voucher uitbetalen.

Hoe lang is een voucher geldig?

Bij een reisvoucher moet er sprake zijn van een redelijke geldigheidsduur, zoals 12 maanden. Veel reisorganisaties bieden vouchers aan die langer geldig zijn. Let op: de SGR-garantie op de voucher is één jaar geldig. Dit staat vermeld op de voucher.

Wat als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is?

Bij een durdere reis moet je bijbetalen. Indien je de reisvoucher inzet voor een goedkopere reis, houd je een deel tegoed. Dat verschil krijg je dan terug.

Mag ik ervoor kiezen om te wachten met betalen van een geboekte reis?

Als de regels van de reisorganisator stellen dat je moet aanbetalen, dan moet je hier aan voldoen. Ook als onzeker is of de reis door kan gaan. Betaal je niet? Dan mag de organisator de reis annuleren en daar kosten voor in rekening brengen.

Hoe krijg ik mijn voucher in bezit?

De reisorganisatie waar je de vakantie geboekt hebt geeft de reisvoucher uit. Als je hier vragen over hebt is het aan te raden contact op te nemen en de voorwaarden te bespreken.

Donny, senior medewerker Service Team - Allianz Global Assistance

Donny

Donny is senior medewerker bij het Service Team van Allianz Global Assistance. Klantgerichtheid komt bij haar altijd op nummer 1. Als zij niet aan het werk is heeft ze een andere passie. En dat is reizen! Wintersport, een weekendje weg of lange reizen naar Australië en Azië zijn haar niet vreemd. Door haar vele reizen is zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met je te delen.