Reizigers kiezen voor hotels die Instagrambaar zijn
Een recent onderzoek van Booking.com onder 18.500 mensen over de hele wereld laat zien dat reizigers het steeds belangrijker vinden om foto’s te delen van hun vakantie op sociale media. Hierdoor worden hotels nu sterk aangemoedigd om Instagrambaar te zijn.
Bijna een derde van alle internationale reizigers (32%) geeft de voorkeur aan een verblijf in Instagrambare accommodatie wanneer ze op vakantie zijn. Dat cijfer stijgt tot 59% onder Braziliaanse en Chinese reizigers en tot 63% onder vakantiegangers uit India, weet de website Tom.travel. Vakantielocaties worden beschouwd als Instagrambaar wanneer foto’s populair zullen zijn op sociale media, in het bijzonder Instagram.
Instagram van Allianz Global Assistance
Wist jij al dat Allianz Global Assistance beschikt over een Instagram-pagina? Hierop staan prachtige foto’s van reizigers overal in de wereld. Ben je zelf fotograaf, fervent reiziger, levenslang kampeerder of gewoon gek op reizen? Deel via @allianzassistnl jouw mooiste foto’s en reisinspiratie. Sharing is caring!
Bron: Instagram.com – Allianz Global Assistance pagina.
Toenemende invloed van sociale media in de reisindustrie
Reizigers laten zich al lange tijd inspireren door sociale media voor hun vakanties, maar de invloed van deze platformen heeft nu een nieuwe dimensie gekregen. De Booking.com-enquête onthulde dat bijna één op de vijf reizigers foto’s van hotels heeft gepubliceerd om te doen alsof ze daar verblijven, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet het geval is. Veel reizigers zoeken nu naar hippe designerhotels en -kamers met een prachtig uitzicht enkel en alleen om afgunst op te wekken bij anderen.
De kunst om Instagrambaar te zijn
In de hoop om populair te zijn op sociale media, besteden hotels meer en meer zorg aan hun interieur en de foto’s van de kamers of appartementen die online verschijnen. Ook het uitzicht is zeer belangrijk. Meer dan de helft van de ondervraagden (54%) gaf aan het belangrijk te vinden om foto’s van het uitzicht of het hotel te delen.
Hoewel goede foto’s geen vervanging zijn voor de ervaring ter plaatse, toonde de enquête aan dat 40% van de reizigers hun hotel kiest op basis van foto’s. 56% van de respondenten laat weten dat zij op plaatsen zijn verbleven die in werkelijkheid niet zo aantrekkelijk waren als de foto’s suggereerden. Hoteliers moeten dus transparant zijn of ze lopen het risico negatieve recensies te trekken op TripAdvisor en sociale media.