Rijden in de bergen: Stelvio

Hoe je veilig en soepel kan rijden in de bergen

Tijdens mijn autovakantie rijd ik graag door de bergen. De rustige bergweggetjes bieden vaak adembenemende vergezichten maar zijn soms ook spannend: smalle haarspeldbochten en steile stukken maken soms dat je extra moet opletten. Hoe blijf je veilig tijdens het rijden in de bergen?

Doe vooraf een auto-check

Rijden in de bergen vraagt meer van je auto dan een gewone rit. Zorg daarom dat je voor vertrek je auto hebt laten controleren bij de garage. Controleer de rem- en koelvloeistoffen en de bandenspanning. Ook de remmen, verwarming, airco accu, reservewiel en ruitenwissers moeten in topconditie zijn als je de bergen in gaat.

Zorg voor een volle tank

Veel mensen realiseren zich niet dat rijden in de bergen veel meer brandstof kost dan een gewone autorit. Bovendien zijn er in de bergen meestal minder tankstations te vinden en duurt het langer om hulp te krijgen. Bergweggetjes hebben bijna nooit vluchtstroken waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als je geen benzine meer hebt. Zorg daarom dat je tankt voor vertrek en tank bij als je een benzinestation tegenkomt.

Wees voorbereid op een noodgeval

Plotselinge weersveranderingen of autopech in de bergen kunnen er voor zorgen dat je urenlang stil komt te staan. Neem daarom extra eten, water en snacks mee. Laat mensen voor vertrek weten waar je naartoe gaat en wanneer je verwacht te arriveren. Zo kunnen thuisblijvers eventueel hulp in schakelen als dit nodig is.

Klimmen doe je in een lage versnelling

Ook al probeert het ‘moderne rijden’ altijd een zo laag mogelijk toerental te hanteren: in de bergen is dit anders. Als je een steile berg op rijdt, dan doe je dit in een lage versnelling. Als je merkt dat de auto niet goed de berg op komt, schakel dan terug naar een lagere versnelling en maak meer toeren.

Rijden in de bergen: rem voorzichtig

Veel remmen in steile afdalingen kan ervoor zorgen dat de remmen van je auto oververhit raken. Dit moet je zien te voorkomen. Als je remt, druk de remmen dan af en toe licht in en laat ze weer los. Rem voordat je de bocht ingaat, zodat je meer controle hebt over de auto. Houd je aan de snelheidsaanwijzingen, vooral bij afdalingen ga je vaak sneller dan je denkt.

Rem op de motor

Houd bij het dalen de volgende stelregel aan: daal in dezelfde versnelling als dat je stijgt. Door afdalingen in een lage versnelling te rijden, remt de auto op de motor. Dit zorgt ervoor dat je minder gebruik hoeft te maken van de remmen en het geeft je meer controle over je snelheid.

Houd de temperatuur van de motor in de gaten

Een berg oprijden kost je auto veel energie. Houd de motortemperatuur in de gaten en probeer deze zo laag mogelijk te houden. Als de motor snel heter wordt, doe de airconditioning dan uit en probeer wat minder toeren te maken. Als dit niet werkt, stop dan op een veilige plek en geniet van het uitzicht voordat je weer verder gaat.

Verkeer naar boven heeft voorrang

In de bergen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Als je bergopwaarts rijdt, kom je langzamer op snelheid dan andersom. In bochten waar je elkaar ruimte moet geven heeft daarom het verkeer naar boven altijd voorrang.

Blijf aan de goede kant van de weg

Veel automobilisten hebben de neiging om in de bergen op het midden van de weg te gaan rijden. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Ook al lijkt het rustig op de weg, er kan toch zomaar een auto in een volgende bocht aankomen. Blijf dus altijd op je eigen rijstrook.

Let op de weg

Het uitzicht in de bergen is vaak adembenemend. Maar hoe mooi het ook is, houd je ogen op de weg. Als je wilt genieten van het uitzicht, stop dan bij een uitkijkpunt. Houd ook rekening met automobilisten door de achteruitkijkspiegel: rijden er veel auto’s achter je, dan kun je op een veilige plek even stoppen om ze voor te laten gaan.

Gebruik je lichten

Stof, schemer, regen, sneeuw, mist en laaghangende zon vragen om het gebruik van je lampen. Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent voor tegenliggers en gebruik je lampen zoveel mogelijk.

Vond je dit artikel leuk? Lees dan ook eens ‘De langste tunnels in Europa’.

Simon, Manager Extended Warranty & Telematics - Allianz Global Assistance

Simon

Simon is Manager Extended Warranty & Telematics bij Allianz Global Assistance en een fervent autoliefhebber. Privé rijdt hij een BMW en als hobby rijdt hij ook nog een in een Chrysler cabrio.