Vergoeding vlucht - tijdelijke afbeelding

1 september 2023

Vergoeding vertraagde vlucht: waar heb ik recht op?

Met een flinke dosis enthousiasme ben je onderweg naar het vliegveld, je vakantie gaat beginnen! Maar… eenmaal aangekomen kom je erachter dat jouw vlucht vertraging heeft. Erg vervelend natuurlijk. Maar gelukkig heb je in sommige gevallen wel recht op een vergoeding. Wat precies de regels zijn en op welk bedrag je kunt rekenen, lees je hier.

Vergoeding bij een vertraagde vlucht

Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om jou als passagier op tijd naar je bestemming te brengen. Vaak lukt dat, maar helaas niet altijd. Door verschillende omstandigheden kan je vlucht vertraging oplopen. Heeft jouw vlucht vertraging? Dan heb je misschien recht op een vergoeding van of een tegemoetkoming in de onverwachte kosten van de vliegmaatschappij. Allereerst ontvang je bij een vertraagde vlucht van 45 minuten of langer vaak per e-mail of SMS een bericht van de maatschappij over de vertraging. Als je binnen de EU reist, dan heb je volgens Europese regels bij een vertraging vanaf 2 uur minimaal recht op zogenoemde ‘zorg’. Wat dat precies inhoudt, hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging, maar denk in elk geval aan gratis eten en drinken. Na 3 uur vertraging heb je naast verzorging vaak ook recht op een schadevergoeding. Als je vlucht meer dan 5 uur vertraagd is, dan mag je besluiten om niet (verder) te reizen. Je kunt je vlucht annuleren, met recht op terugbetaling van je vliegticket.  
Is de vlucht vertraagd door een situatie waaraan de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen, dan is er sprake van overmacht. In dat geval vervalt het recht op compensatie.

De compensatieregels voor een vertraagde vlucht gelden enkel als je:

  • Met 3 uur of meer vertraging aankomt op je eindbestemming;
  • Vanuit een EU-land, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland of IJsland vertrekt;
  • Naar een van bovenstaande landen vliegt met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd staan in een van die lidstaten;
  • Er geen sprake is van overmacht.

Wanneer is er sprake van overmacht bij de vliegtuigmaatschappij?

Voorbeelden van overmacht zijn:

  • Slechte weersomstandigheden zoals storm
  • Medische noodlandingen
  • Stakingen van bijvoorbeeld het luchthavenpersoneel of de verkeersleiding
  • Natuurrampen
  • Terrorisme 

Mocht een van bovenstaande situaties voorkomen, heb je geen recht op vergoeding voor jouw vertraagde vlucht

Hoe hoog is de vergoeding bij vluchtvertraging?

De schadevergoeding of compensatie voor een vertraagde vlucht is afhankelijk van o.a. de duur en de afstand van de vlucht, maar ligt globaal tussen de €250 en €600 per passagier. Heeft de luchtvaartmaatschappij er alles aan gedaan om de vertraging te beperken, kun je omgeboekt worden naar een andere vlucht of reis je via een andere route? Dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding met 50% verminderen.  Bij een vluchtvertraging vanaf 3 uur tot 1.500 kilometer, heb in dit geval bijvoorbeeld recht op €125 vergoeding (in plaats van €250). 

Meer dan 5 uur vertraging? Dan heb je recht op een hogere vergoeding en kun je kiezen uit de volgende opties:

  • Annuleren van je vlucht, met terugbetaling van jouw vliegticket. De luchvaartmaatschappij moet dit bedrag binnen 7 dagen overmaken;
  • Een vervangende vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet dan eenzelfde soort vlucht aanbieden. Ook als dit een stoel in businessclass betreft, mag de maatschappij hier geen extra kosten voor rekenen. Voor een stoel in een lagere klasse krijg je het verschil in prijs terug.

Wat moet je doen bij een vertraagde vlucht?

Als je in aanmerking komt voor een compensatie op jouw vertraagde vlucht, kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Om je goed op weg te helpen, zetten we de webformulieren voor het indienen van een claim per luchtvaartmaatschappij op een rijtje:

Vertraging en jouw Annuleringsverzekering

Heb je een Annuleringsverzekering bij Allianz Direct. Dan valt vertreksvertraging van jouw reis mogelijk ook binnen deze verzekering. Een vertraging van minimaal 3 uur bij aankomst op je reisbestemming, wordt gedekt door de Kortlopende Annuleringsverzekering Comfort en de Doorlopende Annuleringsverzekering Comfort of Premium. De vergoeding van vertraging loopt op tot maximaal €150 per 24 uur vertraging. 

Annuleringsverzekering: waar moet je op letten?

Je hoopt het natuurlijk niet, maar als je je reis moet onderbreken of annuleren ben je blij met een annuleringsverzekering. We vergoeden de kosten die de reisorganisatie jou in rekening brengt bij een annulering. Mogelijk ook als je een reis moet afbreken omdat jij of je reisgenoot ziek wordt of vanwege een natuurramp op je bestemming. 

Bij Allianz Direct kun je kiezen uit drie soorten Annuleringsverzekeringen; de Kortlopende Annuleringsverzekering, Doorlopende Annuleringsverzekering en de (kort- of doorlopende) Reis- en Annuleringsverzekering. Hierbinnen kun je zelf je dekking kiezen; Basic, Comfort of Premium. Wil je naast annulering voor vertrek óók verzekerd zijn voor reisonderbreking en vertreksvertraging? Kies dan voor de Comfort of Premium Annuleringsverzekering, waarbij dit standaard is inbegrepen.  
Allianz Direct vergoedt overigens geen kosten waarvoor je vervoersmaatschappij of reisaanbieder verantwoordelijk is. Bekijk de voorwaarden voor alle vergoedingen van de Annuleringsverzekering.

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel geld krijg je bij 2 uur vertraging?

    In principe moet je vlucht met minimaal 3 uur vertraging aankomen op de eindbestemming voordat je in aanmerking komt voor een vergoeding. Vanaf 2 uur vertraging heb je recht op zogenoemde zorg (bijvoorbeeld gratis eten en drinken). Deze zorg is afhankelijk van de afstand van de vlucht en van de duur van de opgelopen vertraging. 

  • Wat als mijn vlucht gewijzigd is en niet vertraagd?

    Als je vlucht is gewijzigd maar niet vertraagd, hoef je meestal niets te doen als de nieuwe tijden nog steeds passen. Controleer je vluchtgegevens. Stonden de vluchttijden al vast toen je boekte? En krijg je opeens hele andere vluchttijden die je liever niet wilt? Dan mag je de vlucht kosteloos annuleren. Je kunt dan je geld terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. 

  • Hoe vraag je vergoeding voor je vertraagde vlucht?

    Als je in aanmerking komt voor een compensatie op jouw vertraagde vlucht, kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doe je door het claimformulier op de website van jouw luchtvaartmaatschappij in te vullen. Een overzicht van deze formulieren vind je in dit artikel. Is jouw vlucht met 8 uur of meer vertraagd en heb je een annuleringsverzekering afgesloten? Dan kun je jouw claim indienen via jouw Allianz Direct account. 

Familie loopt buiten met kind

Reisverzekering nodig?

Met de Reisverzekering van Allianz Direct profiteer je van SOS hulpverlening, vergoeding voor verloren en vertraagde bagage. Kies uit Basic, Comfort of Premium en ontdek de wereld op jouw manier!

Was dit artikel nuttig?