Tanken in het buitenland uitgelegd

Tanken in het buitenland: dit moet je weten

Zodra je de grens over rijdt, veranderen de tankstations. En dan heb ik het niet alleen over de taal waarin je je koffie bestelt. Ook de namen en samenstellingen van de brandstof zijn anders. Waar moet je op letten wanneer je gaat tanken in het buitenland? Hoe heet de benzine en wat moet je doen als je per ongeluk de verkeerde brandstof tankt?

Verschillende soorten

Nog niet zo lang geleden zorgde tanken in het buitenland voor nog veel meer verwarring dan tegenwoordig. Sinds oktober 2018 moeten alle pompen in de EU namelijk met herkenbare stickers aangeven welke brandstof er in de pomp zit. Dat scheelt een hoop verwarring. Met de volgende symbolen wordt aangegeven wat de samenstelling van de brandstof is:

  • E5 = benzine met 5% biobrandstof
  • E10 = benzine met max. 10 % biobrandstof
  • B7 = diesel met 7% biobrandstof
  • XTL = synthetische brandstof
  • H2 = waterstof
  • LPG = Gas

Eerder schreef ik al een artikel over de waterstofauto.

Tanken in het buitenland: het octaangehalte

Zorg dat je weet welk octaangehalte (RON) je auto nodig heeft. Je kunt dit vinden in het instructieboekje van je auto. In Nederland bestaat een octaangetal van 95 (Euro 95) en 98 (SuperPlus). Deze benzine wordt in Nederland vermengd met een percentage bio-ethanol. In sommige landen komt ook benzine met andere octaangetallen voor. Dit is lang niet voor alle auto’s geschikt, let hier dus op bij het tanken.

E10

Sinds oktober 2019 kun je in Nederland bij de meeste tankstations geen super 95 meer tanken. Dit is vervangen door E10. Handig, want omringende landen, zoals Frankrijk en Duitsland, gebruikten deze brandstof al. Aan E10 is biobrandstof toegevoegd, waardoor er iets minder belasting voor het milieu plaatsvindt. Ook is het dus minder verwarrend als je naar het buitenland rijdt. Auto’s die gebouwd zijn voor 2020 zijn meestal niet zo geschikt voor E10. Een keer verkeerd tanken is geen probleem, maar op de lange termijn kan dit schade aan je auto opleveren.

E85

Er is ook brandstof beschikbaar die uit 85% ethanol bestaat: E85. Hiervoor heb je een speciale auto nodig, die zowel op benzine als op ethanol kan rijden. In Nederland komen deze auto’s nauwelijks voor. Auto’s die hier niet voor gebouwd zijn, kunnen E85 niet verwerken. Heb je dit per ongeluk getankt in het buitenland? Start je auto dan niet maar laat de brandstof verwijderen.

Diesel

Diesel is ook in het buitenland verkrijgbaar. Maar vooral in Duitsland raden we je aan om extra op te letten. Hier is namelijk bij veel tankstations ook zogenaamde biodiesel beschikbaar die alleen geschikt is voor specifieke auto’s en vooral voor vrachtauto’s. Biodiesel is veel goedkoper dan gewone diesel maar dus niet geschikt voor je gewone dieselauto.

LPG

LPG is ook in het buitenland volop verkrijgbaar. De aansluiting om LPG te tanken is alleen in verschillende landen anders. De Nederlandse bajonetaansluiting wordt niet gebruikt in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Je hebt dus een verloopnippel nodig. Check van tevoren wat de gebruikelijke aansluitingen zijn voor de landen waar je naar toe rijdt. In sommige landen wordt ook aardgas (CNG) aangeboden. Dit is pure aardgas en niet zoals LPG, een restproduct van olieraffinage. Je kunt dus geen aardgas in plaats van LPG gebruiken.

Verkeerd getankt?

Jaarlijks gooien zo’n 15.000 Nederlanders verkeerde brandstof in hun auto. Mocht dit jou een keer gebeuren, raak dan niet in paniek maar neem contact op met de alarmcentrale van Allianz Global Assistance. Met onze Pechhulp Verzekering kun je rekenen op snelle en professionele hulp als je een keer verkeerd getankt hebt.