Dit doet SGR bij geldproblemen

Wat doet het garantiefonds SGR?

Het zal je maar gebeuren: je krijgt de vakantiekriebels en boekt je droomvakantie bij een reisbureau. Vlak voor vertrek gaat het reisbureau failliet en wordt je reis geannuleerd. Dit overkwam vorige maand reizigers die hadden geboekt bij de reisorganisatie Thomas Cook, maar zij waren niet de eerste. Eerder gingen ook al TravelBird en Oad failliet. Voor dit soort gevallen is het belangrijk dat je een vakantie hebt geboekt met SGR-garantie. Wat dat precies is, lees je hier.

SGR staat voor ‘Stichting Garantiefonds Reisgelden’. Het is een non-profit organisatie in Rotterdam die garant staan voor vooruitbetaalde reisgelden van consumenten. Daarvoor moet je wel geboekt hebben bij aangesloten reisorganisaties.

Wat doet het SGR?

Mocht de reisorganisatie waar je een reis hebt geboekt failliet gaan of andere financiële problemen hebben waardoor je reis niet doorgaat, dan zorgt de SGR ervoor dat de reis wordt uitgevoerd. Of je krijgt je geld terug.

Wat kost dat?

Er zijn duizenden gedupeerden op het moment dat een grote reisorganisatie, zoals Thomas Cook, TravelBird of Oad, failliet gaat. Het vergoeden van al die reizen betekent een enorme kostenpost. Sterker nog, de afgelopen jaren heeft Stichting Garantiefonds Reisgelden al meer dan € 60 miljoen betaald aan gedupeerde reizigers. Het mooie is dat het jou als reiziger niets kost.

Wat moet je doen?

Om van de garantie gebruik te maken, moet je ervoor zorgen dat je boekt bij een organisatie die is aangesloten bij SGR. Je herkent dit soort organisatie aan het SGR-logo op hun website. De stichting geeft namelijk een keurmerk uit waaraan je dit makkelijk kan herkennen. Ook op de factuur of boekingsbevestiging staat vaak dit keurmerk. En via SGR.nl kan je de aangesloten reisorganisatie controleren.

Zitten er addertjes onder het gras?

Eigenlijk niet, maar er gelden wel voorwaarden. Zo worden tegoed- en cadeaubonnen niet vergoed. Ook luchtvervoer, zoals losse vliegtickets, valt niet onder de SGR garantiestelling. Toch gaan er stemmen op die voorstellen om € 0,25 per ticket te heffen zodat er een nieuwe garantiefonds opgericht kan worden voor vliegtickets. Voorlopig is dat nog niet het geval.

Donny, senior medewerker Service Team - Allianz Global Assistance

Donny

Donny is senior medewerker bij het Service Team van Allianz Global Assistance. Klantgerichtheid komt bij haar altijd op nummer 1. Als zij niet aan het werk is heeft ze een andere passie. En dat is reizen! Wintersport, een weekendje weg of lange reizen naar Australië en Azië zijn haar niet vreemd. Door haar vele reizen is zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met je te delen.