Zadelpijn voorkomen tijdens het fietsen

Wat is zadelpijn en hoe kun je het voorkomen?

Of je nu de Mont Ventoux wilt beklimmen, op fietsvakantie wilt gaan of een rondje om het IJsselmeer doet: als je last krijgt van zadelpijn kan dat je plezier flink bederven. In dit blog lees je wat zadelpijn precies is en hoe je het kunt voorkomen.

Zadelpijn overkomt de beste. Eddy Merckx moest vanwege de pijn afstappen tijdens de Tour de France van 1976. Sean Kelly kon niet anders dan, twee dagen voor het einde van de Vuelta in 1987, zijn leiderschapspositie opgeven als gevolg van zadelpijn. Als je lang fietst, is het bijna onmogelijk om geen lichte pijn of irritatie te ervaren. Maar als de pijn ervoor zorgt dat je je bijna niet meer kunt concentreren op het fietsen, moet je de klachten serieus nemen.

Wat is zadelpijn? En hoe ontstaat het?

Zadelpijn ontstaat door de wrijving tussen je lichaam en het zadel. Je kunt het voelen op je billen, dijbenen of de edele delen. Au! De beste ingrediënten om zadelpijn te veroorzaken zijn de van je lichaamsgewicht op het zadel, de wrijving van de fietsbewegingen, transpiratievocht (zweet) en lichaamswarmte. Ernstige zadelpijn heeft soms blaren tot gevolg. Let dan op, want je wilt absoluut niet dat deze gaan ontsteken.

Gelukkig zijn er manieren om zadelpijn te voorkomen.

Kies je zadel zorgvuldig en stel de hoogte goed in

Voor iedereen is er een geschikt zadel te vinden. Wees bij aanschaf van een zadel kritisch. Ga niet gelijk voor het dikste en zachtste kussen, want soms is juist een hard, dun zadel het beste voor jou. In de meeste fietsenwinkels heb je de mogelijkheid om een zadel uit te proberen. Probeer eens een afwijkend, minder voor de hand liggend model uit. Vergeet niet dat een nieuw zadel vaak nog wat vormt en zich voor een deel aanpast aan de vorm van jouw billen. Zorg er voor dat de hoogte van je fiets goed staat afgesteld. Een te laag of te hoog zadel zorgt eerder voor zadelpijn.

Vind een goede fietsbroek

Een goede fietsbroek helpt om zadelpijn te voorkomen. Als je kiest voor het goedkoopste wielrenbroekje, dan weet je bijna zeker dat je fietstocht eindigt met zadelpijn. Betaal wat meer en je krijgt er meer comfort plus minder zadelpijn voor terug.

Chamois crème

Er zijn speciale crèmes op de markt die helpen om blaren te voorkomen. Chamois crème wordt door veel fietsers gebruikt. Het vermindert de wrijving en heeft als voordeel dat het beschikt over antibacteriële eigenschappen waardoor het ontstekingen voorkomt. Je brengt de crème voor elke rit aan op je huid en ook op je binnenbroek na elke wasbeurt. Op deze manier blijft je broek soepel en heb je minder last van blaren.

Bouw het langzaam op

Net als bij andere sporten moet je lichaam wennen aan het fietsen . Begin langzaam en train jezelf om steeds iets verder te gaan met je fietstocht. Als je techniek van het fietsen verbetert, zul je steeds meer op je pedalen te steunen en minder op je zadel. Na verloop van tijd neemt dan de zadelpijn af. Probeer daarnaast op vlakke stukken, iedere 10-15 minuten even op te staan uit je zadel en op je pedalen te fietsen. Je geeft hierdoor je achterwerk wat rust en de doorbloeding wordt bevorderd.

Blijf schoon

Gebruik altijd een schone broek voordat je begint aan een nieuwe fietstocht. Als je meerdere dagen fietst, was je fietsbroeken dan tussendoor of neem meerdere schone broeken mee. Veel wielrenners gebruiken antibacteriële zeep na het fietsen op de plekken waar het zadel in contact is met het lichaam om zeker te weten dat er zich geen vuil ophoopt.

Mocht je op zoek zijn naar fietstips voor je vakantie, lees dan ‘Tips voor een fietsvakantie. Hoe stap je goed voorbereid op de fiets?’.