Waterstofauto tanken

Waterstofauto: technologie van de toekomst?

We zien steeds meer elektrische auto’s op snelwegen en oplaadpunten op parkeerplaatsen. Toch verwachten sommige mensen dat de waterstofauto en niet een auto met stekker de toekomst is. Waterstof gebruikt men al veel in de ruimtevaart en in de chemische industrie en biedt voor de auto een aantal voor- en nadelen.

Wat is waterstof precies?

Waterstof is het meest voorkomende element in het universum. Bij ons op aarde komt waterstof niet in pure vorm voor omdat de stof zich direct aan zuurstof bindt (H2O). Daarom heeft onze planeet zoveel water. Om pure waterstof te verkrijgen is een installatie nodig die energie verbruikt om waterstof te maken. Ondanks dat waterstof dus overal om ons heen is, hebben we energie nodig om het te gebruiken als brandstof in de tank van een auto.

Hoe werkt een auto op waterstof?

Een waterstofauto is een elektrische auto, waarbij de energie ter plekke wordt opgewekt door een chemische reactie tussen water en zuurstof. Onder een waterstofauto zit een gastank waarin waterstof wordt opgeslagen. Tijdens het rijden brengt de auto waterstof en zuurstof naar een brandstofcel. Daarin ontstaat elektriciteit die de elektromotor van de auto aandrijft.

Geen accu

Het verschil met een ‘gewone’ elektrische auto is vooral dat een auto op waterstof geen accu heeft die je moet opladen maar dat de stroom uit een brandstofcel komt. Daarin wordt ter plekke elektriciteit gemaakt uit de omzetting van getankt waterstofgas en zuurstof uit de lucht. Uit de uitlaat kom alleen maar water en hete lucht. En dus geen CO2.

Wat zijn de voor- en nadelen van een waterstofauto?

Voordelen:

  • Geen uitlaatgassen: Bij een waterstof-auto komen alleen water en warme lucht uit de uitlaat. Deze stoffen zijn niet belastend voor het milieu. Dit betekent edat en waterstof-auto groener rijdt dan een auto op benzine.
  • Efficiënt in gebruik: Ten opzichte van een verbrandingsmotor is de aandrijving via een brandstofcel veel effectiever. Een verbrandingsmotor heeft een rendement van ongeveer 25 procent. Bij gebruik van een brandstofcel kan dat rendement oplopen tot meer dan 50 procent. Dit betekent dat je met een tank vol waterstof bijna twee keer zoveel kilometers kunt afleggen als een tank met benzine.
  • Tanktijd: Hoewel de oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s sterk toegenomen zijn, is het grote nadeel van elektrisch rijden dat het tijd kost om de accu op te laden. Met een waterstofauto kun je gewoon tanken aan een pomp. Met een volle tank kun je dan, afhankelijk van je auto, zo’n 600 kilometer rijden.

Nadelen

  • Winnen van waterstof kost energie: Het is verleidelijk om te denken dat een auto met 0% uitstoot helemaal niet belastend is voor het milieu. Dat is helaas niet waar. Hoewel het eindproduct bestaat uit alleen waterstof, wordt alle waterstof die nu gebruikt wordt uit aardgas gewonnen, wat een fossiele brandstof is. Pas wanneer we waterstof uit water kunnen halen op een vernieuwbare energie zoals zon of wind, dan kan een waterstofauto echt CO2 vrij rijden.
  • Aantal tankmogelijkheden: Vergeleken met plekken waar je benzine kunt tanken of je elektrische auto kunt opladen, zijn er maar weinig mogelijkheden om waterstof te tanken. In Nederland zijn op dit moment 4 tankstations voor waterstof. In de nabije toekomst zal dit aantal ongetwijfeld uitgebreid worden.
  • Duurder: Op dit moment zijn de kosten voor zowel de auto’s als de brandstof relatief hoog. De verwachting is dat dit, met de ontwikkeling van de technologie, snel zal gaan veranderen.
  • Waterstof is zeer brandbaar: Waterstof vat nog makkelijker vlam dan benzine. Bij sommige mensen roept dit vragen op over de veiligheid. Om de veiligheid te garanderen zijn de tanks die gebruikt worden voor waterstof zeer sterk en moeten auto’s aan strenge veiligheidseisen voldoen. De toekomst zal uitwijzen of de auto ook echt veilig is.